Arbete med fördjupningar
För att barnen ska behålla och utveckla motivationen och drivkraften måste verksamheten vara rolig, utmanande och intressant. Vi arbetar utifrån ett tematiskt arbetssätt där varje barn ska kunna fördjupa sina kunskaper. Varje avdelning arbetar utifrån sina fördjupningar. I ett samhälle där vi översköljs med intryck, stimuli och aktiviteter är det viktigt att barnen även ska få möjlighet att fördjupa något - risken är annars att barnen går från sysselsättning till sysselsättning. Att fördjupa något kräver nyfikenhet och uthållighet. Pedagogerna måste ge tid för barnens egna funderingar, idéer och hypoteser. Det handlar inte om att snabbt bli "färdig" med något utan om att fortsätta och låta saker få ta tid.
Prioriterade mål
Varje läsår prioriterar vi två mål från läroplanen: ett lärande mål och ett värdegrundsmål. Till dessa mål utarbetar varje arbetslag egna konkreta målkriterier så att målen på olika sätt ska gå att mäta. Genom olika metoder utvärderar vi målen i varje arbetslag och gemensamt i tvärgrupper. Det är i de prioriterade lärande- och värdegrundsmålen som vi följer varje barns lärande och förändrat kunnande. Utöver arbetet med de prioriterade målen så har varje arbetslag ansvar för att kontinuerligt följa upp sin verksamhet för att försäkra sig om att alla delar från läroplanen finns med i arbetet. Detta gör vi genom att leta bevis på barnens lärande utifrån det som vi arbetar med.
Våra prioriterat lärandemål för läsåret 2019-20:
Vi ska ge förutsättningar för att varje barn utvecklar:
- förmåga att skapa samt förmåga att
uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika
uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
- intresse för berättelser, bilder och
texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda
sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
Vårt prioriterat värdegrundsmål för läsåret 2019-20:
Vi ska ge förutsättningar för att
varje barn utvecklar förmåga
att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att
hjälpa andra.
Likabehandling och arbete mot kränkningar
En stor del av vårt arbete handlar om att bygga barngrupper där alla barn kan växa som individer. Varje år gör vi en likabehandlingsplan utifrån kartläggningar av risker i barngrupperna. Varje barn, oavsett förutsättningar, ska känna sig betydelsefull och trygg på förskolan. Får vi indikationer på att något inte fungerar så rättar vi till det och informerar er som vårdnadshavare. En annan del av likabehandlingsarbetet är främjande och det handlar om att vidga barnens vyer och tankar. Våra likabehandlingsplaner hittar ni i den här bloggen under fliken "trygghet".
Läslyftet - en stor satsning
Under läsåret 2019-20 kommer alla förskolor som har Mjölby kommun som huvudman vara med i projektet "läslyftet". Projektet är statligt och drivs av Skolverket och syftar till att utveckla arbetet med språk på förskolan, så att varje barn ska få bättre förutsättningar för sin språkutveckling. I projektet utbildas ca 20 förskollärare till handledare. Handledarna är sedan ansvariga för två grupper var med pedagoger. All tillsvidareanställd personal som arbetar i barngrupp; förskollärare, barnskötare och outbildade barnskötare, kommer tillhöra en grupp och kommer alltså vara med i läslyftet. Inför och mellan att grupperna träffas har varje enskild pedagog uppgifter att utföra. Under själva grupptillfället bearbetas dessa uppgifter tillsammans med kollegor från andra förskolor under ledning av handledare.
Under läsåret 2019-20 kommer alla förskolor som har Mjölby kommun som huvudman vara med i projektet "läslyftet". Projektet är statligt och drivs av Skolverket och syftar till att utveckla arbetet med språk på förskolan, så att varje barn ska få bättre förutsättningar för sin språkutveckling. I projektet utbildas ca 20 förskollärare till handledare. Handledarna är sedan ansvariga för två grupper var med pedagoger. All tillsvidareanställd personal som arbetar i barngrupp; förskollärare, barnskötare och outbildade barnskötare, kommer tillhöra en grupp och kommer alltså vara med i läslyftet. Inför och mellan att grupperna träffas har varje enskild pedagog uppgifter att utföra. Under själva grupptillfället bearbetas dessa uppgifter tillsammans med kollegor från andra förskolor under ledning av handledare.
Stefan Nilsson Ekvall
Rektor
Länkar: